سرعت بالای آبله میمونی در جهش ژنی | جزئیات تزریق واکسن ام‌پاکس-راهبرد معاصر

سرعت بالای آبله میمونی در جهش ژنی | جزئیات تزریق واکسن ام‌پاکس

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درخصوص شیوع آبله میمونی گفت: موضوع بهداشت اماکن عمومی مانند خوابگاه‌ها، هتل‌ها، مهدکودک‌ها و پادگان‌ها از نظر نظافت ملحفه، البسه و بهداشت عمومی جزو مباحث مهم برای تمام کشور‌ها به حساب می‌آید.
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۸ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 31
کد خبر: ۲۵۵۹۲۴

به گزارش راهبرد معاصر، دکتر فرشید رضایی مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه واکسیناسیون آبله میمونی در آفریقا آغاز شده، اظهار کرد: پس از رسیدن اولین محموله ۱۰ هزارتایی واکسن آبله میمونی Mpox، برنامه واکسیناسیون آبله میمونی در قاره آفریقا آغاز شده است.

وی ادامه داد: اسپانیا ۵۰۰ هزار دوز واکسن «جینئوس» به آفریقا هدیه داده است. نیجریه، اولین کشوری است که۱۰ هزار دوز واکسن نسل سوم آبله میمونی را دریافت کرده تا برای گروه هدف تزریق کند. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این واکسن در ۵ استان به افرادی که در تماس نزدیک با بیماران بوده‌اند، تزریق می‌شود. علاوه بر افراد نزدیک‌تر بیماران، این واکسن به کادر درمان که در خط مقدم مراقبت از بیماران هستند نیز تزریق می‌شود.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره واکسن «جینئوس» توضیح داد: این واکسن در دو دوز و به صورت زیرپوستی تزریق می‌شود. اگر واکسن به میزان کافی در دسترس نباشد، تزریق به صورت داخل پوستی و با میزان کمتر انجام می‌شود.

رضایی ادامه داد: اگر واکسن طی بازه زمانی ۴ تا ۱۴ روزه به فردی که در تماس با بیمار قطعی آبله میمونی بوده تزریق شود، می‌تواند از ابتلای فرد به بیماری و انتقال آن به دیگران جلوگیری کند.

وی با اشاره به بیماری‌های نوپدید اظهار کرد: این سبک از واکسیناسیون، یکی از روش‌های موفق در مبارزه با بیماری‌های نوپدید و قابل‌پیشگیری با واکسن است که از حیات‌وحش به جمعیت انسانی راه یافته‌است.

وضعیت پاندمی آبله‌میمونی در آفریقا
مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره پاندمی آبله میمونی گفت: بررسی‌ها بیانگر این است که ویروس زیرخوشه ۱b در «جمهوری دموکراتیک کنگو»، «آفریقای جنوبی» و چند کشور آفریقایی در حال گسترش است. این زیرخوشه، سرعت جهش ژنی و تغییرات بیشتری نسبت به اجداد ویروسی خود دارد.

رضایی با اشاره به اظهارات «رئیس مرکز کنترل بیماری‌های آفریقا» توضیح داد: به گفته وی، کسانی که تصور می‌کنند این بیماری به عنوان یک معضل بهداشتی فقط محدود به آفریقاست نه تنها در اشتباه به سر می‌برند، بلکه سیاست صحیحی را در پیش نگرفته‌اند.

افزایش تعداد مبتلایان در آفریقا
وی با اشاره به تعداد مبتلایان به آبله میمونی در آفریقا تاکید کرد: رکورد جدید تعداد مبتلایان به آبله میمونی در هفته گذشته به ثبت رسید، به نحوی که تعداد ۴ هزار ابتلا در این قاره گزارش شده است. پیش از این، رکورد قبلی معادل ۲۵۰۰ ابتلا در هفته بود. افزایش رکورد ۱۵۰۰ نفری بیانگر افزایش چشمگیر این بیماری است.

لزوم رعایت بهداشت عمومی
مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت حفظ بهداشت عمومی در مواجهه با آبله میمونی خاطرنشان کرد: موضوع بهداشت اماکن عمومی مانند خوابگاه‌ها، هتل‌ها، مهدکودک‌ها، پادگان‌ها از نظر نظافت ملحفه، البسه و بهداشت عمومی از مباحث مهم برای تمام کشور‌ها به حساب می‌آید.

آبله میمونی با کرونا متفاوت است
رضایی با بیان اینکه دو کشور «سوئد» و «تایلند» اولین موارد ابتلای به آبله میمونی جدید را گزارش کرده‌اند، افزود: طی اولین هفته است که اعلام هشدار بهداشتی بین‌المللی، دو کشور سوئد و تایلند، اولین ابتلای آبله میمونی را گزارش کرده‌اند که فرد بیمار به دلیل سفر به کشور‌های آلوده مبتلا شده است.

وی با بیان اینکه آبله میمونی ۱b با کرونا بسیار متفاوت است، گفت: اگرچه آبله میمونی جدید با کرونا متفاوت است، اما دست‌کم گرفتن این بیماری و بی‌توجهی به توانایی‌های جدید این ویروس، اقدامی هوشمندانه نیست. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار